
Witte strepen langs het fietspad: wel zo veilig
Je kent het wel. Het is donker, je fietst op een smal fietspad, er komt een tegenligger op je af en je ziet niet meer goed of je nog op het asfalt rijdt. Daar is een oplossing voor: kantmarkering. Dat zijn de witte strepen langs de kant van fietspaden.

Op veel plekken in Noord-Holland ontbraken die nog. Maar daar is in de zomer van 2024 en 2025 verandering in gebracht. Ruim 300 kilometer fietspad in Noord-Holland heeft nu witte strepen. Wel zo veilig! &Holland zocht voor je uit hoe dit in zijn werk ging.
Speciale machine
Een speciale machine die met 6 kilometer per uur over het fietspad rijdt, bracht de strepen aan. Uiteraard staat er aan beide kanten van het fietspad een streep. In totaal werd ruim 600 kilometer aan strepen gezet. Dat is bijna net zo ver als de afstand tussen Amsterdam en Berlijn. En er is dus meer dan 100 uur gereden met deze machine.
Duurzaamheid
Jaarlijks komt er ongeveer 600 ton CO2 vrij bij het aanbrengen van (witte) markeringen op de wegen en fietspaden van de provincie. Daarom stapt de provincie nu over op duurzamere varianten. Voor het project met de fietspaden is gekozen voor speciaal materiaal dat KoudSprayPlast heet. Bijzonder hieraan is dat het niet tot 190 graden verhit hoeft te worden als het op de weg wordt aangebracht. Bij de productie is ook minder warmte nodig. Daarnaast heeft deze koude variant een langere levensduur. Door KoudSprayPlast te gebruiken, wordt het milieu dus minder belast.




Veiligheid
De strepen zijn aangebracht om de veiligheid te vergroten. Ze zorgen ervoor dat de randen van het fietspad goed herkenbaar zijn. Fietsers kunnen daardoor beter de afstand tot de rand zien. Dat leidt tot minder valpartijen. Ook ’s nachts moeten de lijnen goed zichtbaar zijn. Dat is soms lastig op fietspaden waar niet altijd verlichting is.
Truc
Daar is een truc op bedacht. Op de natte spray zijn glaskorrels aangebracht. Die reflecteren zelfs het kleinste beetje (fiets)licht. Daardoor zijn de lijnen ook in het donker goed te zien. Zelfs wanneer er tegemoetkomende auto’s op de rijbaan rijden, blijven de lijnen goed zichtbaar. Om te zorgen dat fietsers de strepen ook bij regen goed kunnen zien, zijn wat grotere glaskorrels gebruikt. Daardoor blijft de regen niet op de parels liggen. Tot slot is ook een stroefheidsmiddel aangebracht. Dit zorgt ervoor dat fietsers niet uitglijden als ze over de strepen rijden.

3 minuten droogtijd
De uitdaging bij deze klus was dat de fietspaden maar voor korte tijd afgesloten mochten zijn. Door steeds een kort stuk af te sluiten, lukte het dat fietsers weinig last hadden van de werkzaamheden.
De opdroogtijd voor de kantmarkering is slechts 3 minuten, bij de warme variant is dat een half uur. Na het aanbrengen van de lijnen, gingen de fietspaden meteen weer open voor het (fiets)verkeer. En een stuk veiliger dan daarvoor.
