Schiphol: krimpen of niet?
In ‘Het Dilemma’ spreken 2 betrokkenen zich uit over een kwestie in de provincie.
Op vliegveld Schiphol is de rest van de wereld binnen handbereik. Tegelijkertijd ervaren Noord-Hollanders hinder van geluid en uitstoot. Daarom kondigde de minister van Infrastructuur en Waterstaat in 2022 aan dat het aantal vluchten moet afnemen: van 500.000 naar uiteindelijk 452.500 vluchten. Een goede ontwikkeling?
De provincie is niet de enige die het moeilijk vindt helder te communiceren. Veel overheidsinstellingen kampen met moeilijke taal in teksten. Zo deed de Nationale ombudsman in 2017 onderzoek naar MijnOverheid. De belangrijkste conclusie is dat het ministerie van Binnenlandse Zaken de gebruiker meer centraal moet stellen.
Ja
Mirella Visser
Bewoner Uithoorn
“Er wordt steeds meer, lager en vroeger gevlogen. De laatste 10 jaar is Schiphol uit zijn krachten gegroeid. De luchthaven verwerkte voorheen vooral vakantieverkeer, maar is gegroeid naar een luchthaven die aantrekkelijk is voor overstappers. Hierdoor zitten we nu op 500.000 vliegtuigbewegingen en die groei is vooral terechtgekomen in de zuidoosthoek van de luchthaven. Op de Aalsmeerbaan is het aantal vluchten met 70% gegroeid, terwijl onderzoek aantoont dat maximaal 400.000 vliegtuigbewegingen mogelijk zijn zonder dat we over onze milieuafspraken voor geluid en uitstoot heengaan.”
Nee
Barry ter Voert
Directielid KLM
“Wij willen net als omwonenden geluidshinder en CO₂-uitstoot aanpakken. Krimp om geluidshinder tegen te gaan klinkt op de korte termijn goed, maar heeft op de lange termijn gevolgen voor de innovatie en investeringen die je als vliegmaatschappij kunt doen om geluidshinder en CO₂-uitstoot te verminderen. De meest effectieve manier om geluid en CO₂-uitstoot terug te dringen, is door nieuwe vliegtuigen aan te schaffen en door slimmer te vliegen. Als KLM geforceerd moet krimpen, komen we in een ander verdienmodel terecht en kunnen wij minder investeren in een duurzame oplossing.”