
Even aan Noord-Holland vragen
Maken Noord-Hollanders weleens gebruik van deelvervoer?
Geen zin of mogelijkheid om een eigen fiets of auto te pakken? Dan zijn er in Noord-Holland talloze opties voor deelvervoer. &Holland bezocht de stations van Alkmaar en Schagen om te vragen of Noord-Hollanders weleens de deelfiets, deelscooter of deelauto pakken.
De provincie is niet de enige die het moeilijk vindt helder te communiceren. Veel overheidsinstellingen kampen met moeilijke taal in teksten. Zo deed de Nationale ombudsman in 2017 onderzoek naar MijnOverheid. De belangrijkste conclusie is dat het ministerie van Binnenlandse Zaken de gebruiker meer centraal moet stellen.
De provincie wil dat iedereen in Noord-Holland van A naar B kan komen. Ook als ze geen gebruik kunnen of willen maken van eigen vervoer. Daarbij kijkt de provincie naar de totale reis, van deur tot deur. Wat hebben inwoners nodig om bij familie op bezoek te gaan, op hun werk te komen of bij hun onderwijsinstelling? Denk dan aan treinen en (buurt)bussen, maar ook aan carpoolplatforms, deelfietsen en deelauto’s. Daarom investeert de provincie in beter en betaalbaar openbaar vervoer én nieuwe vormen van mobiliteit om het overstappen zo makkelijk mogelijk te maken.

Meer openbaar vervoer is niet altijd de oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren. De provincie onderzoekt daarom ook andere vormen van mobiliteit. Deelvervoer is er daar 1 van. Reizigers die zelf geen eigen auto, scooter of fiets hebben of willen gebruiken, kunnen dan toch een deelvervoermiddel pakken van en naar een station, ov-knooppunt of direct hun eindbestemming. Niet overal in Noord-Holland wordt deelvervoer aangeboden. Als hier toch vraag naar is, kijkt de provincie wat er alsnog georganiseerd kan worden met ondernemers of de regio.
Buurtbussen zijn een ander alternatief. Vaak bieden vrijwilligers uit de regio deze bussen aan inwoners aan. De provincie financiert de bussen en verleent jaarlijks subsidie aan buurtbusverenigingen.

Het carpoolplatform Nabogo is nog een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Inwoners van de gemeenten Den Helder, Schagen en Hollands kroon kunnen hiervan al gebruikmaken. Via de app kunnen inwoners autoritten aanbieden of juist vragen om met iemand mee te rijden vanaf een ophaalpunt. Bijvoorbeeld met iemand die in de buurt woont en toevallig naar dezelfde bestemming moet. De provincie Noord-Holland betaalt tijdens een proefperiode van 1 jaar de kosten voor de eerste 10 kilometer van elke rit. Bij succes wordt de proef met 2 jaar verlengd. Voor langere ritten kunnen passagiers een vrijwillige vergoeding van € 0,10 per kilometer aan de bestuurder geven. De betaling gaat via de app. Het doel van de proef is 35.000 gedeelde ritten in 3 jaar.