
Sportief sponsoren
De provincie Noord-Holland sponsort elk jaar verschillende sportieve evenementen. Van grote hardloop- en wandelevenementen als de Dam tot Damloop en de Fjoertoer Egmond tot topsportwedstrijden als de splinternieuwe schaatsmarathon De Vier van Noord-Holland en de Euro Hockey League. Een sportief rondje langs de velden.
‘Zonder breedtesport is er ook geen topsport mogelijk’
Mats Stoltenborg & Tessa Snoek, topmarathonschaatsers en deelnemers aan De Vier van Noord-Holland
Mats: “Schaatsen leeft enorm in Noord-Holland. Hier zijn de meeste actieve leden en Noord-Holland is de enige provincie met 4 wedstrijdbanen. Deze sport hoort bij ons cultureel erfgoed. Zodra er natuurijs ligt, gaat heel Nederland naar buiten.”
Tessa: “Schaatsen op natuurijs is ook mijn ultieme geluksmoment. Ik ben er als kind mee opgegroeid, heb leren schaatsen op het slootje achter ons huis. Die lange tochten in de winterse kou over het scheurende en krakende natuurijs, langs het riet aan de waterkant… Genieten!”
Echte strijders
Tessa: “Bij een vierdaagse marathon voor topdivisies als De Vier van Noord-Holland komt zoveel kijken: techniek, tactiek, conditie, kracht, mentale weerbaarheid en teamwork. We vragen 4 dagen het maximale van ons lichaam, dat is niet niks. Er is nauwelijks tijd om te herstellen, want de volgende dag moet je er weer staan. Op de laatste dag heeft iedereen het ook zwaar: de vermoeidheid slaat toe, je benen verzuren, aanzetten wordt moeilijk.”
Mats: “We zijn natuurlijk gewend om elke week een marathon van 125 rondjes volle bak te schaatsen, maar dit evenement is echt andere koek. De intensiteit wordt langzaam opgevoerd: bij de mannen van 80 rondjes op dag 1 naar uiteindelijk 150 tijdens de finale. De best getrainde schaatser kan op de laatste dag dus nog veel goedmaken. Dat maakt onze sport zo mooi. Hoe zwaarder, hoe beter!”
Tessa: “Daarom is het bijzonder dat de laatste race plaatsvindt op de Jaap Edenbaan. Deze is als enige niet overdekt, dus daar heeft het peloton te maken met onvoorspelbaar weer. Dan komen de echte strijders bovendrijven.”
Teamsport
Mats: “Ik kom oorspronkelijk uit Haarlem en heb mijn hele jeugd getraind bij ijsclub De Blauwe Beugel in Rijsenhout. Toen ik met schaatsen begon hadden we een mooie lichting van 8 tot 10 jongeren die vol voor de sport gingen. We stonden 3 keer per week op het ijs en motiveerden elkaar. Juist die saamhorigheid maakt het marathonschaatsen zo mooi. Het is echt een teamsport.”
Tessa: “Samen met je team lekker hard trainen en plezier maken. Dat wil ik de jeugd meegeven. Deze sport heeft zoveel facetten: techniek, tactiek, conditie, kracht, mentale weerbaarheid. Bovendien kun je op het ijs heerlijk het hoofd leegmaken. Even helemaal focussen op je slag, snelheid en rondetijden. Alles met maar 1 doel: als eerste over die streep komen.”
Meer aandacht voor marathonschaatsen
Mats: “Veel ijsclubs hebben te maken met een terugloop van jeugdleden. Daarom vind ik het zo belangrijk om kinderen warm te maken voor de sport waar ik zoveel om geef. Zonder breedtesport is er ook geen topsport mogelijk. Er is aanwas vanuit de jeugd nodig om het niveau in het peloton op peil te houden. Topsportevenementen als De Vier van Noord-Holland stimuleren kinderen om de ijzers onder te binden, dus ik ben blij dat de provincie dit evenement mede-organiseert en sponsort. Hopelijk staat dan over een paar jaar mijn opvolger klaar.”
Tessa: “Het is belangrijk dat er meer aandacht komt voor marathonschaatsen. De jeugd zit tegenwoordig veel te vaak op de telefoon of tablet. Ga naar buiten: lekker in de modder spelen en vies worden! Ik geef regelmatig schaatstraining en het is zó mooi om met kinderen op het ijs te staan. Laatst zei een leerling dat ze ‘net zo goed als trainer Tessa’ wilde worden. Een mooier compliment kun je mij niet geven.”
‘Is een nog duurzamere Fjoertoer mogelijk? Zeker!’
Tom Limmen, eventmanager Fjoertoer Egmond bij Le Champion
“De Fjoertoer Egmond is een avondwandelevenement langs tientallen lichtkunstwerken en acts. Het is in 10 jaar tijd echt een begrip geworden in de regio. Voor mij als geboren en getogen Egmonder is dit evenement extra speciaal. Langs de route kom ik altijd veel bekenden tegen. De eerste editie trok 4.600 wandelaars en was binnen een dag uitverkocht. Op onze tiende editie in november 2024 stonden bijna 17.000 wandelaars aan de start.”
Appels en kaasblokjes
“De provincie is in 2024 opnieuw sponsor geworden van de Fjoertoer Egmond. De afgelopen jaren waren wel al druk bezig met verduurzaming. Zo maken we veel minder gebruiksartikelen, zoals folders, plastic tasjes of keycords. Die belanden toch alleen maar in de prullenbak. In plaats van voorverpakte koeken delen we tegenwoordig appels en kaasblokjes uit aan wandelaars. En mensen kunnen langs de route hun eigen waterfles bijvullen bij verschillende watertappunten. Allemaal kleine maatregelen, maar met 17.000 deelnemers maakt dat een groot verschil.
Fjoertoer blijft een festival dat veel gebruikmaakt van licht en vuur. In totaal staan langs de route maar liefst 68 ‘objecten’, dus om de paar 100 meter komen wandelaars een lichtkunstwerk, muziek of straattheater tegen. Dat vraagt natuurlijk heel veel stroom. Is een duurzame Fjoertoer wel mogelijk? Zeker! Wij gebruiken de laatste jaren alleen nog maar LED-verlichting en de meeste kunstwerken en acts draaien op het vaste stroomnet, onder meer van inwoners of vakantiehuisjes langs de route.
In de polder, duinen of het bos waren we altijd erg afhankelijk van aggregaten. Die zijn niet alleen vervuilend, maar doen met hun gezoem ook afbreuk aan de beleving van de wandelaars. Met hulp van de provincie gingen we daarom op zoek naar een oplossing.”
Logistieke puzzel
“In 2024 zijn er dankzij sponsoring van de provincie voor het eerst 17 licht- en vuuracts langs de route aangesloten op duurzame accu’s. Dit zorgde voor minder uitstoot en geluidsoverlast, maar ook voor een ingewikkelde logistieke puzzel. Elke plek gebruikt zo’n 3 à 4 blokken die je op elkaar kunt stapelen. De meeste accu’s gaan niet het hele weekend mee, dus die moesten we vrijdagavond na het programma met een palletwagen ophalen, ergens anders opladen en de volgende dag weer terugbrengen. Een flinke uitdaging. Een unit van 5 kilowatt weegt al gauw een kilo of 60, dus die til je niet even in je eentje op een wagen. Bovendien heb je voldoende reserveaccu’s nodig.
De provincie is ook in 2025 sponsor van de Fjoertoer Egmond. Misschien kunnen we volgend jaar nog iets slimmer en efficiënter omgaan met de capaciteit van de accu’s. Mobiliteit blijft de grootste knop waar we aan kunnen draaien. Hoe komen bezoekers zo duurzaam mogelijk naar ons evenement? Het liefst natuurlijk met de fiets, maar dat kun je in november niet van mensen buiten onze regio verwachten. Ongeveer 30 procent van onze bezoekers komt met pendelbussen en een kwart blijft in de buurt overnachten. We werken hard om deze cijfers de komende jaren gefaseerd omhoog te krijgen.”
‘Organiseren van Euro Hockey League bracht rivalen dichter bij elkaar’
Erich Schnoeckel, bestuurslid van hockeyclub Amsterdam
“De Euro Hockey League is hét toernooi voor Europese hockeyclubteams: 6 dagen lang strijden zowel dames- als herenteams voor de titel. Het toernooi wordt elk jaar door een van de deelnemende clubs georganiseerd. Vorig jaar plaatsten zowel hockeyclub Pinoké als de Amsterdamsche Hockey en Bandy Club (AH&BC) zich voor het eerst allebei. Toen besloten we meteen om het gezamenlijk te organiseren, in het Wagener Stadion in Amstelveen. En met succes: Pinoké won bij de heren en Amsterdam bij de dames.”
Van rivaliteit naar samenwerking
“Om het toernooi te mogen organiseren, moeten teams zich tijdens het seizoen eerst plaatsen. Daarna is er in de herfstvakantie een voorronde en wordt het toernooi toegewezen aan een van de finalisten. Wij startten begin november met de organisatie. Het leek ons direct leuk om dit samen met onze buren te doen. We stelden een organisatieteam samen met managers van beide clubs. Ik stuurde aan vanuit hockeyclub Amsterdam, Jochem Fokkema vanuit Pinoké.
Tussen Pinoké en Amsterdam is veel rivaliteit, onze derby’s zijn ware evenementen. Door samen een groot toernooi te organiseren, zagen we echter elkaars uitdagingen beter. Het heeft de samenwerking tussen onze clubs enorm versterkt. Naast dat beide clubs een beker mee naar huis namen, was dat misschien wel de grootste winst.”
Knijper en vuilniszak
“Een toernooi organiseren doe je niet voor het geld, maar voor de ervaring. Onze teams konden in een vol stadion thuis spelen: dat is geweldig. Dankzij onze bestaande accommodatie, met voldoende tribunes, hoefden we geen grote aanpassingen te doen. Toch is het een enorme klus die zonder sponsoren niet haalbaar is. De provincie Noord-Holland heeft financieel bijgedragen, daardoor konden we extra aandacht geven aan duurzaamheid en inclusiviteit.
Ondanks 17.000 bezoekers hielden we de afvalstroom beperkt. Geen plastic bordjes of frietzakjes, maar herbruikbare bekers. Dat vroeg wel wat aanpassing van bezoekers. Ze moesten nu eerst hun bekers leegdrinken voordat ze nieuwe drankjes konden halen. Toch werkte het, mensen raakten er snel aan gewend. Daarnaast hielpen jeugdspelers van onze club die een gele kaart hadden gekregen na afloop met opruimen. Met een knijper en vuilniszak maakten ze het terrein schoon én leerden ze meteen een lesje.”
Met een biertje in de hand
“Het evenement zorgde ook voor verbinding. Er waren onder meer gedeputeerden, wethouders en sportbestuurders aanwezig. In een informele setting – kijkend naar een wedstrijd met een biertje in de hand – hebben we waardevolle gesprekken gevoerd over waar onze clubs tegenaan lopen en hoe zij ons kunnen helpen. Daarnaast hielp de verkeersdeskundige van de provincie ons zodat het terrein goed bereikbaar was. Zo bleef het stoplicht op het kruispunt van Amsterdam en Amstelveen na afloop van de wedstrijden langer op groen, zodat vertrekkende toeschouwers beter konden doorstromen.
Zo’n evenement vraagt natuurlijk veel vrijwilligers, maar wij hadden daar gelukkig geen gebrek aan. Ook mooi, het prijzengeld voor dames- en herenteams is gelijk. Op de finaledag zaten de tribunes met 5.800 mensen vol, zowel bij de heren- als damesfinale. Het is dan niet meer dan eerlijk dat beide teams hetzelfde worden beloond.”
Meer sponsorgeld naar kleinere topsportevenementen
Kleinere en relatief onbekende topsporten komen ook in 2025 in aanmerking voor sponsoring van een evenement door de provincie Noord-Holland. Nationale kampioenschappen, internationale toernooien en wedstrijden die in Noord-Holland plaatsvinden, kunnen weer een sponsoraanvraag indienen. In 2024 werden de sponsorvoorwaarden van de provincie uitgebreid. Vanwege het succes van de regeling wordt deze in 2025 voortgezet.
De provincie Noord-Holland zoekt altijd naar evenementen die voldoen aan de nieuwe sponsorvoorwaarden, maar organisatoren kunnen zelf ook contact opnemen als zij in aanmerking willen komen. Een aanvraag indienen kan vanaf 8 januari 2025 via deze pagina.
Meer weten over duurzaam reizen naar jouw evenement? Kijk dan eens in de toolbox smart mobility van de provincie.