Van A naar veiliger
Hoe kan de verkeersveiligheid binnen en buiten Noord-Holland worden vergroot? 4 experts zien mogelijkheden. Van “logica faciliteren die mensen al zien” tot “een goed gesprek voeren”. En van “een extra verkeersbord plaatsen” tot “een kruispunt veranderen in een rotonde”.
‘Weggebruikers maximaal motiveren om wegen zo veilig mogelijk te gebruiken’
Feike Kuut | specialist wegen | provincie Noord-Holland
“Ik houd me bezig met het ontwerp en de aanleg van nieuwe wegen en de reconstructie van bestaande wegen. Ik geef daarover advies, maar heb ook zelf wegen en kruispunten ontworpen.
Als er een nieuwe weg moet komen of een bestaande weg vernieuwd wordt dan worden in de onderzoeksfase veel afwegingen gemaakt. Ook moeten er vragen beantwoord worden. Over de hoeveelheid verkeer (auto’s, fietsers, openbaar vervoer) en welke route ze gebruiken. En over welke oplossingen hierbij passen en of deze goed en veilig zijn aan te brengen. Hierbij worden mogelijkheden bedacht en tegen elkaar afgewogen op bijvoorbeeld verkeersveiligheid, doorstroming en kosten. Daarna komt er een voorkeursvariant uit.”
Optimaal ontwerp
“De vormgeving van deze varianten is in Nederland gebaseerd op de zogeheten CROW-richtlijnen. Door deze landelijke richtlijnen zo goed mogelijk te volgen ontstaat een optimaal en verkeersveilig wegontwerp.
Door Europese wet- en regelgeving wordt tegenwoordig ook vaker een onderzoek gedaan naar een wegontwerp; een zogeheten verkeersveiligheidsaudit (VVA). Hiermee laat de provincie een ontwerp onafhankelijk toetsen op verkeersveiligheid. Uit dit onderzoek komen onveilige punten naar voren met daarbij verbetervoorstellen, die eventueel nog meegenomen kunnen worden. Daardoor wordt al voor de aanleg of de reconstructie van de weg expliciet naar verkeersveiligheid gekeken en vormt het een belangrijk onderdeel van het ontwerp.”
Win-winsituatie
“Een goed voorbeeld hiervan is een aanpassing op de N241 tussen Wognum en Verlaat. Daar stond een kruispunt gepland, maar de verkeersveiligheidsaudit wees uit dat dat onveilig was voor overstekende fietsers. Samen met aannemer Boskalis hebben we toen besloten om een rotonde te maken. Dat was de veiligste oplossing én een verbetering zonder extra kosten. Een win-winsituatie.
In hetzelfde project legden we een parallelweg aan op erfaansluitingen. Dat betekent dat automobilisten niet direct vanaf hun oprit de provinciale weg opdraaien waar 80 wordt gereden. Ze rijden eerst naar een parallelweg die verderop aansluit op de provinciale weg. Veel veiliger. Het is boeiend samen met een ingenieursbureau te zorgen voor verbeteringen. Zij hebben veel kennis, wij hebben veel kennis en als je dat allemaal bij elkaar brengt is 1+1 al snel 3.”
Informatie van inwoners
“Om de verkeersveiligheid te vergroten werken we ook veel met data. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld onveilige locaties in kaart brengen en verbeteren. Dat kan iets eenvoudigs zijn als een extra verkeersbord plaatsen of iets groots als een kruispunt veranderen in een rotonde. Voor informatie raadplegen we ook onze weginspecteurs die in de hele provincie actief zijn. En we onderzoeken informatie van inwoners en weggebruikers als zij aangeven dat het ergens onveilig is.
Hoewel we er alles aan doen om onze missie van 0 verkeersslachtoffers in 2050 te halen, hebben we niet overal invloed op. Zo kan iemand ook onwel worden achter het stuur. Waar het om gaat, is dat wij wegen maken die zo verkeersveilig mogelijk zijn. Wegen waarop weggebruikers maximaal worden gemotiveerd om ze zo veilig mogelijk te gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze nergens een stuk weg kunnen afsnijden. Bij de inrichting kijken we daar altijd naar. Dat moet ook, want weggebruikers – zeker fietsers – nemen automatisch bijna altijd de kortste route. Helaas is dat meestal niet de veiligste keuze.”
‘Een onderdoorgang vergroot de verkeersveiligheid meteen’
Arda Wolterbeek Muller | bestuurslid Dorpsraad Broek in Waterland
“Wij maken ons al zo'n 10 jaar sterk voor een onderdoorgang van de provinciale weg N247 in Broek in Waterland. 1 van de redenen is de verkeersveiligheid. De N247 is een enorm drukke weg en al dat verkeer zorgt voor gevaarlijke situaties. Sinds de werkzaamheden aan de A7 is het alleen maar erger geworden. Dit betekent dat nóg meer verkeer deze weg neemt om op de A10 te komen. Dat zorgt naast onveilige situaties voor geluidsoverlast en luchtvervuiling.
De provinciale weg splijt Broek in Waterland in tweeën. Als je hier binnenrijdt moet je je snelheid verlagen van 80 naar 50 kilometer per uur, maar dat doen automobilisten eigenlijk alleen als er file staat. Meestal jakkeren ze met 80 door.”
Ingewikkeld
“Voetgangers en fietsers kunnen gelukkig onder de N247 door via een tunneltje, maar dat is verre van ideaal. Oudere mensen met een rollator bijvoorbeeld vinden dat hellende gedeelte ingewikkeld. Kinderen worden naar de basisschool in Broek-Noord gebracht omdat het te gevaarlijk is om hen alleen te laten gaan. Jongeren negeren het tunneltje regelmatig. Zij steken te voet of op fietsen toch vaak de provinciale weg over. Ze zien het gevaar van het razende verkeer niet, omdat veilig gedrag vaak nog niet in hun systeem zit. Toeristen die niet bekend zijn met de situatie lopen ook de weg over.”
4 mogelijkheden
“De afgelopen jaren onderzocht de provincie samen met ons mogelijkheden om van de N247 ter hoogte van ons dorp een onderdoorgang te maken. We dachten intensief mee over het ontwerp en werden betrokken bij de kosten-batenanalyse. In 2023 is een uitgebreide studie afgerond en zijn 4 mogelijkheden voor een (onder)doorgang uitgewerkt.
We zijn blij dat de provincie ‘Broek’ helemaal meenam in dat proces. Aanvankelijk was de mededeling ‘we gaan de weg verbreden’, en klaar. Maar met een inzamelingsactie lukte het ons een eerste voorstel voor een onderdoorgang te presenteren dat de provincie heeft opgepakt als startpunt voor verder onderzoek. Het uiteindelijke resultaat daarvan is een onderdoorgang over de totale lengte van het wegdeel dat het dorp doorsnijdt.”
Aan de zijlijn
“Nu het over geld gaat, staan we aan de zijlijn. De coalitiepartijen die het provinciebestuur vormen hebben de onderdoorgang opgenomen in hun coalitieakkoord en de gedeputeerde is voor het plan. De provincie doet er alles aan om dit aan te kaarten bij het Rijk. Dat geldt trouwens ook voor de Vervoerregio Amsterdam en gemeenten in de regio Waterland. Maar zie na corona en tijdens een stikstofcrisis maar eens geld los te krijgen in Den Haag. Toch is het voor de bereikbaarheid in deze regio en voor de economie belangrijk dat de onderdoorgang er komt. Er zijn bijvoorbeeld grote bouwplannen voor duizenden woningen in Purmerend en Monnickendam. Het verkeer wordt in de toekomst dus alleen maar drukker en intenser. Dat moet straks allemaal door Broek in Waterland. En hoezeer thuiswerken ook is ingeburgerd; zie hoe druk het nu al is.”
Auto te gast
“Een onderdoorgang zou een enorme verbetering zijn voor Broek in Waterland. Dan ligt er straks een verbindingsplein waar wandelen en fietsen wordt aangemoedigd en waar de auto te gast is en alleen nog bestemmingsverkeer komt. Dat vergroot de leefbaarheid én de verkeersveiligheid meteen. Kinderen kunnen dan zonder begeleiding naar school.”
‘Het gaat erom dat mensen bewuste verkeersdeelnemers worden’
Peter van Akkeren | Voorzitter Taskforce Verkeersveiligheid van de politie-eenheid Noord-Holland
“Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van ons allemaal, dus daarom houd je je aan de verkeersregels. Niet omdat je de kans loopt om bekeurd te worden, maar omdat je je ervan bewust bent dat jouw verkeersgedrag kan leiden tot een ernstig ongeval als je je niet aan de regels houdt.
Iedereen kan betrokken raken bij een ernstig verkeersongeluk en daarbij een dierbare verliezen of het leven laten. Veel mensen denken dat dit onheil hen bespaard blijft, maar het aantal ernstige verkeersongevallen stijgt – en daarmee het aantal slachtoffers. We moeten met z’n allen die ontwikkeling stoppen en het aantal verkeersslachtoffers minimaliseren. Door intensief samen te werken met onze partners, risico's in kaart te brengen en maatregelen te nemen, werken we daar hard aan.”
Intensiever handhaven
“In 2022 zagen wij dat het aantal ernstige verkeersongevallen niet verder daalde, maar dat het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers weer toenam. Sindsdien handhaven we intensiever en stijgt het aantal uitgedeelde bekeuringen per agent. We organiseren meer slimme controles, zoals op gevaarlijke trajecten in de Kop van Noord-Holland. ‘Slim’ betekent dat we bijvoorbeeld enkele uren controleren op verschillende plekken, of op meerdere plekken tegelijk. Daardoor zijn controles minder voorspelbaar en valt er bijna niet aan te ontkomen.
We zetten ook extra in op surveillance vanaf onopvallende motoren. Daar leiden we dit jaar 20 collega's voor op. De eerste groep is gestart en heeft al heel veel bekeuringen uitgeschreven en rijbewijzen ingenomen. In iedere motorrijder schuilt zo een potentiële politieagent.”
Gesprekken op gang
“Daarnaast hebben we 859 hardleerse Noord-Hollandse verkeersovertreders een waarschuwingsbrief gestuurd. Bij volgende overtredingen worden zij direct bekeurd én zo mogelijk verplicht om op eigen kosten een verkeersgedragscursus te volgen bij het CBR. Door ze uit de anonimiteit te halen, hopen we ook dat er thuis gesprekken op gang komen en meer bewustwording ontstaat.
Een goed gesprek doet wonderen. Ik spreek regelmatig verkeersdeelnemers aan op hun gedrag zonder meteen te bekeuren; laatst nog iemand die door rood reed. Toen ik het bijna-ongeluk schetste, zag ik het besef direct bij hem landen. Die bewustwording is zó belangrijk. Ik denk niet dat die man nog door rood rijdt.”
Bewuste verkeersdeelnemers
“Het gaat er niet om dat we zoveel mogelijk bekeuringen schrijven, maar dat mensen bewuste verkeersdeelnemers worden. Dat ze leren van ervaringen en beseffen wat ze kunnen aanrichten met overtredingen. Gedrag is nu te vaak gericht op boetes voorkomen. Automobilisten rijden rustig langs een flitspaal om direct daarna weer flink gas te geven. Daarmee negeren ze dat ze door te hard rijden een ernstig verkeersongeval kunnen veroorzaken.
Om te zorgen dat mensen zich normaal gedragen in het verkeer is het belangrijk om te herhalen, herhalen, herhalen. Aanspreken, voorlichten, wegen aanpassen, handhaven; het helpt allemaal. Zoals het ook helpt dat verkeersdeelnemers die een overtreding willen maken het gevoel hebben dat ze een grote kans lopen om betrapt te worden.
Voor verkeersveiligheid ben je altijd afhankelijk van gedrag. En dat begint bij de verkeersdeelnemer zelf. Bij de automobilist die níet onder invloed in de auto stapt en bij de oudere fietser die wél een valhelm opzet op de e-bike. Als mensen zich aan regels houden en zich niet laten afleiden worden jaarlijks veel ernstige ongelukken voorkomen.”
‘Plezier verhoogt de succeskans’
Gerard Tertoolen | verkeerspsycholoog
“In het verkeer komen onze meest primitieve kanten naar boven. De auto neemt daarbij een centrale positie in. Die draagt er namelijk aan bij dat primitieve eigenschappen van mensen worden uitvergroot. Een auto biedt bijvoorbeeld gevoelsmatig anonimiteit. Belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat mensen hun grenzen makkelijker verleggen wanneer ze zich anoniem wanen. In de cocon die de auto heet, gaan we dus de gekste dingen doen.
Macht en territoriumdrang doen ook iets met mensen. Automobilisten voelen zich bijvoorbeeld machtig tegenover fietsers; en mensen zijn gewend om nabije ruimte op te eisen. In de trein doen reizigers dat door een jas of tas op de stoel naast zich te leggen. Dankzij de auto kunnen mensen stukjes weg veroveren op anderen én hen op afstand houden.”
‘Daar sta ik’
“De auto heeft ook een sterke binding met het eigen ego. Zo zeggen automobilisten vaak ‘daar sta ik' in plaats van ‘daar staat mijn auto'. Verder compenseren ze tegenslagen met hun wagen. Boze mensen rijden vaak roekelozer dan blije. De auto betekent vrijheid en ook dit kan voor primitief gedrag zorgen: het king of the road-gevoel. Tv-reclames spelen daar prachtig op in. Je ziet auto's altijd door mooie verlaten landschappen rijden. Maar de praktijk is dat je elke dag in de file staat.
Om gedrag te begrijpen is inzicht in onze hersenen belangrijk. Het brein heeft 3 lagen: het reptielenbrein is de meest primitieve kant en gericht op levensbehoud. Het zoogdierenbrein regelt sociaal gedrag, emoties en motivatie en de neocortex (deel van de hersenen dat bij zoogdieren voorkomt) neemt de rationele beslissingen. Op laatstgenoemde ligt de focus vanuit verkeersveiligheidsbeleid, terwijl de primitieve kanten de overhand hebben in het verkeer.”
Leuke dingen
“De essentie van beleid maken is eigenlijk zorgen dat er geen weerstand ontstaat. Mensen hebben een enorme hekel aan verandering. Het zoogdierenbrein kun je het beste verleiden met leuke dingen in kleine stapjes. Beleidsmakers moeten daar veel meer rekening mee houden. Als je mensen wil motiveren om de auto eens te laten staan, zorg dan dat ze op een zonnige dag eens 1 keer naar het werk fietsen zodat ze het leuke gevoel ervan kunnen ervaren. Plezier verhoogt de succeskans.
Als ik met verkeerskundigen op pad ben, kruip ik in het hoofd van verkeersdeelnemers. Wat zien ze precies? Is de situatie begrijpelijk? Of is een olifantenpaadje logischer? Zo ligt er bijvoorbeeld soms geen fietspad maar een voetpad naar een school, en daar fietst iedereen overheen. Logisch! Dus maak er een fietspad van! Want dan faciliteer je de logica die mensen al zagen.
Gewoontedieren
Duidelijkheid is zó belangrijk. Stel dat er op een traject 5 rotondes achter elkaar liggen. Bij de 4 binnen de bebouwde kom hebben fietsers voorrang, maar bij die ene buiten de bebouwde kom niet. Dan moet je ze óf allemaal gelijkschakelen óf bij die laatste heel duidelijk aangeven dat de situatie afwijkt. Anders is het niet te volgen.
Als iets logisch is dan willen mensen het. Is iets onlogisch – bijvoorbeeld ergens 30 moeten rijden waar iedereen 50 rijdt, en dat ook veilig lijkt te kunnen – dan doen mensen het niet. We zijn gewoontedieren. Als we iets doen wat goed gaat, automatiseren we dat. Want dan hoef je er niet meer over na te denken en kost het geen energie meer.”