
Veiligheid boven alles
Hulpdiensten oefenen in de Waterwolftunnel
‘Voor’ de Noord-Hollandse kust wordt met man en macht gewerkt aan de energietransitie. De Noordzee is een logistieke legpuzzel van windmolens, schepen, platforms, machines, materiaal en mensen. En ook aan wal zijn de toenemende offshore-activiteiten merkbaar. Zo verwelkomt IJmuiden straks een Energiehaven die onmisbaar wordt voor de windparken. 5 Noord-Hollanders belichten het bouwterrein van de duurzame toekomst.
Hoe moeten de hulpdiensten handelen bij een tunnelongeluk? Welk korps rukt uit? Wie communiceert met wie? En wordt gedaan wat moet gebeuren? Regelmatig is er in de tunnels van de provincie een veiligheidsoefening. Dit is een van de eisen om te voldoen aan de strengste Europese tunnelwetgeving. De provincie is eigenaar van 2 tunnels, de Abdijtunnel en de Waterwolftunnel. De Waterwolftunnel in Aalsmeer is dit keer aan de beurt. Hulpverleners, acteurs, figuranten en de mensen die de oefening beoordelen, verzamelen in de buurt. De oefenleider vertelt wat er van de figuranten wordt verwacht. “Er worden straks een eenzijdig en een tweezijdig ongeluk en een brand nagebootst in de tunnel”, legt hij uit. De figuranten krijgen een duidelijke route en instructie mee.
Hoe moeten de hulpdiensten handelen bij een tunnelongeluk? Welk korps rukt uit? Wie communiceert met wie? En wordt gedaan wat moet gebeuren? Regelmatig is er in de tunnels van de provincie een veiligheidsoefening. Dit is een van de eisen om te voldoen aan de strengste Europese tunnelwetgeving. De provincie is eigenaar van 2 tunnels, de Abdijtunnel en de Waterwolftunnel. De Waterwolftunnel in Aalsmeer is dit keer aan de beurt. Hulpverleners, acteurs, figuranten en de mensen die de oefening beoordelen, verzamelen in de buurt. De oefenleider vertelt wat er van de figuranten wordt verwacht. “Er worden straks een eenzijdig en een tweezijdig ongeluk en een brand nagebootst in de tunnel”, legt hij uit. De figuranten krijgen een duidelijke route en instructie mee.
De figuranten krijgen de opdracht om in de tunnel te parkeren. Wanneer door de luidsprekers de vluchtinstructie klinkt, verlaten zij rustig hun auto en gaan naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. Via de vluchttunnel tussen de 2 tunnelbuizen, kunnen zij de tunnel veilig verlaten. Maar er zijn ook slachtoffers bij het ongeluk. Ramona is 1 van de 3 trauma-acteurs, die op professionele wijze slachtoffers naspelen. Ze weet precies hoe je verwondingen grimeert en met haar medische kennis geeft ze een logische reactie op de handelingen van de hulpverleners. Daardoor ervaren zij de oefening nog meer als ‘echt’.
De figuranten krijgen de opdracht om in de tunnel te parkeren. Wanneer door de luidsprekers de vluchtinstructie klinkt, verlaten zij rustig hun auto en gaan naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. Via de vluchttunnel tussen de 2 tunnelbuizen, kunnen zij de tunnel veilig verlaten. Maar er zijn ook slachtoffers bij het ongeluk. Ramona is 1 van de 3 trauma-acteurs, die op professionele wijze slachtoffers naspelen. Ze weet precies hoe je verwondingen grimeert en met haar medische kennis geeft ze een logische reactie op de handelingen van de hulpverleners. Daardoor ervaren zij de oefening nog meer als ‘echt’.
De tunnels van de provincie worden 24 uur per dag gemonitord vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp. Als haviken houden medewerkers de schermen in de gaten. Elke kleine verandering merken ze op. Gebeurt er een ongeluk in de tunnel, dan waarschuwt de verkeerscentrale direct de meldkamer. De meldkamer schakelt vervolgens de hulpdiensten in. Het is belangrijk dat de hulpdiensten goed met elkaar samenwerken en dat de communicatie tussen verschillende korpsen vlekkeloos verloopt. Dat is waar het bij deze oefening om draait.
De tunnels van de provincie worden 24 uur per dag gemonitord vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp. Als haviken houden medewerkers de schermen in de gaten. Elke kleine verandering merken ze op. Gebeurt er een ongeluk in de tunnel, dan waarschuwt de verkeerscentrale direct de meldkamer. De meldkamer schakelt vervolgens de hulpdiensten in. Het is belangrijk dat de hulpdiensten goed met elkaar samenwerken en dat de communicatie tussen verschillende korpsen vlekkeloos verloopt. Dat is waar het bij deze oefening om draait.
In de tunnel hangen noodtelefoons. Betrokkenen bij een tunnelongeluk krijgen via deze telefoon iemand van de verkeerscentrale aan de lijn. Tijdens deze oefening hebben 2 figuranten de opdracht gekregen om bij het horen van de vluchtinstructie de verkeerscentrale te bellen.
De brandweer neemt de leiding en gaat als eerste de tunnel in. Zij moeten precies weten waar in de tunnel de brand is. Met die informatie bepalen zij vanaf welke kant ze moeten aanrijden; altijd via de veilige tunnelbuis. Vanaf daar gaan zij via de vluchttunnel op de brand af.
Niemand mag naar binnen voordat het vuur door de brandweer is geblust. Een tunnelbrand is zeer gevaarlijk, doordat een tunnel werkt als een schoorsteen. Brandende autobanden zorgen bijvoorbeeld voor gitzwarte rookontwikkeling, waardoor je niets meer kunt zien. De ventilatoren in de tunnel blazen de rook daarom zoveel mogelijk naar buiten. Dat doen ze met de rijrichting mee, zodat mensen in de file zo lang mogelijk veilig zijn.
Niemand mag naar binnen voordat het vuur door de brandweer is geblust. Een tunnelbrand is zeer gevaarlijk, doordat een tunnel werkt als een schoorsteen. Brandende autobanden zorgen bijvoorbeeld voor gitzwarte rookontwikkeling, waardoor je niets meer kunt zien. De ventilatoren in de tunnel blazen de rook daarom zoveel mogelijk naar buiten. Dat doen ze met de rijrichting mee, zodat mensen in de file zo lang mogelijk veilig zijn.
De veiligheidsoefening wordt zo waarheidsgetrouw mogelijk nagebootst. Al vallen de waarnemers met hun witte hesjes en notitieborden natuurlijk op. Zij observeren de oefening en bekijken hoe hulpverleners reageren en hoe de communicatie verloopt. Alles wat ze opmerken wordt genoteerd: wat gaat goed en wat kan beter? Nog een verschil tussen een echt en nagespeeld ongeluk is de snelheid waarmee wordt gehandeld. Bij een echte ramp handelen de hulpdiensten nog sneller. In dat geval kunnen ze hun zwaailichten gebruiken om voorrang te krijgen in het verkeer. Daarnaast worden tijdens de oefening alle procedures rustig doorgenomen.
De veiligheidsoefening wordt zo waarheidsgetrouw mogelijk nagebootst. Al vallen de waarnemers met hun witte hesjes en notitieborden natuurlijk op. Zij observeren de oefening en bekijken hoe hulpverleners reageren en hoe de communicatie verloopt. Alles wat ze opmerken wordt genoteerd: wat gaat goed en wat kan beter? Nog een verschil tussen een echt en nagespeeld ongeluk is de snelheid waarmee wordt gehandeld. Bij een echte ramp handelen de hulpdiensten nog sneller. In dat geval kunnen ze hun zwaailichten gebruiken om voorrang te krijgen in het verkeer. Daarnaast worden tijdens de oefening alle procedures rustig doorgenomen.
Terug naar de vluchttunnel tussen de linker en rechter tunnelbuis. In deze smalle tunnel heerst overdruk. Daardoor kan hier nooit rook in komen. In geval van nood is dit dus een veilige plek. Hulpverleners hebben hier de ruimte om slachtoffers op te vangen en eerste hulp te verlenen. Ramona speelt een verward slachtoffer dat brandwonden heeft opgelopen.
Terug naar de vluchttunnel tussen de linker en rechter tunnelbuis. In deze smalle tunnel heerst overdruk. Daardoor kan hier nooit rook in komen. In geval van nood is dit dus een veilige plek. Hulpverleners hebben hier de ruimte om slachtoffers op te vangen en eerste hulp te verlenen. Ramona speelt een verward slachtoffer dat brandwonden heeft opgelopen.
De figuranten die spelen dat ze ongedeerd zijn, zijn intussen naar buiten gelopen via de vluchttunnel. Daar worden zij opgevangen door de tunnelinspecteur. Hij stelt de vluchters gerust, vraagt of alles goed met ze is en houdt intussen contact met politie en ambulance. Wanneer die arriveren informeert hij ze over de situatie in de tunnel.
De figuranten die spelen dat ze ongedeerd zijn, zijn intussen naar buiten gelopen via de vluchttunnel. Daar worden zij opgevangen door de tunnelinspecteur. Hij stelt de vluchters gerust, vraagt of alles goed met ze is en houdt intussen contact met politie en ambulance. Wanneer die arriveren informeert hij ze over de situatie in de tunnel.
Het tweede slachtoffer speelt dat ze betrokken is bij een aanrijding met een ander voertuig. De auto ligt zo in de kreukels dat de brandweer de auto heeft opengeknipt. Via de vluchttunnel wordt het slachtoffer in veiligheid gebracht.
De veiligheidsoefening in de Waterwolftunnel zit erop. De eerste evaluatie tussen de hulpverleners wordt ter plaatse gedaan. De waarnemers gaan naar huis met veel indrukken en aantekeningen. Over een paar weken ontvangt de provincie het rapport over de oefening. Dat de Waterwolftunnel veilig is, is in elk geval zeker.
De veiligheidsoefening in de Waterwolftunnel zit erop. De eerste evaluatie tussen de hulpverleners wordt ter plaatse gedaan. De waarnemers gaan naar huis met veel indrukken en aantekeningen. Over een paar weken ontvangt de provincie het rapport over de oefening. Dat de Waterwolftunnel veilig is, is in elk geval zeker.