Filerijden of data delen?

In 'het dilemma' spreken 2 betrokkenen zich uit over een kwestie in onze provincie.

Van intelligente stoplichten tot data delen over verkeersstromen. Noord-Holland omarmt slimme ontwikkelingen in het verkeer: smart mobility. Alles voor een soepele doorstroming en meer veiligheid op de weg. Hoe meer data we doorgeven, hoe leuker het verkeer voor iedereen wordt. Toch?

De provincie is niet de enige die het moeilijk vindt helder te communiceren. Veel overheidsinstellingen kampen met moeilijke taal in teksten. Zo deed de Nationale ombudsman in 2017 onderzoek naar MijnOverheid. De belangrijkste conclusie is dat het ministerie van Binnenlandse Zaken de gebruiker meer centraal moet stellen.




Tegen

Rejo Zenger

Beleidsadviseur, Bits of Freedom

“In superkorte tijd is veel van ons leven gedigitaliseerd. De iPhone bestaat pas 13 jaar, maar sindsdien zijn er zóveel nieuwe mogelijkheden bijgekomen. Hoe we navigeren, hoort daar ook bij. In tegenstelling tot de ov-app 9292, biedt Google Maps veel meer. Bijvoorbeeld informatie voor fietsers en het aanbod van Uber. Logisch dus dat consumenten Maps massaal gebruiken, en zo hun data afstaan. Ook ingebouwde navigatiesystemen in voertuigen draaien op data van slechts enkele grote, veelal Amerikaanse, bedrijven. Onze afhankelijkheid van die clubs is zorgwekkend.”

Voor

Jorn de Vries

Managing Meister, Flitsmeister

“Data is het bloed dat door ons platform stroomt. Die informatie distribueren we aan 1,7 miljoen gebruikers. Onze insteek: ‘wij helpen jou, help ons dan ook’. Dat doe je door flitscontroles, ongevallen en files te melden. In ruil daarvoor en voor jouw anonieme gps-data krijg je onder meer file-informatie. De intelligente verkeerslichten van de provincie Noord-Holland op de N205 staan ook in onze app. Dit biedt voordelen voor gebruikers.”

Deel op social media